Kuponginlösen AB

160301annetteborg_2_470


GODA RUTINER SOM GER RESULTAT

På Direkten Kronprinsen har handlaren Annette Borg hittat ett bra koncept för att lyckas i sin butik trots många anställda och ett stort tjänsteutbud. Ordning och reda samt bra kommunikation med personalen är nyckeln till framgång.

På Direkten Kronprinsen i Malmö är tjänsteutbudet brett. Här finns allt från biluthyrning och biltvätt till tjänster som Kassagirot. Handlarna Annette och Mats Borg är även ombud för PostNord, Ticnet och Schenker. De har haft sin butik i 14 år och har i dag 18 anställda. Med sina generösa öppettider har de många kunder, inte minst för Kassagirots tjänster.
– Vi har specialiserat oss på tjänster. Visst har vi en del vanlig butiksförsäljning också, men tjänsterna är vår huvudaffär, säger Annette Borg, vars butik bland annat är en av Sveriges största PostNordombud.
Hon är övertygad om att tjänsterna är framtiden för servicehandeln.
– Det ökar för varje år. Jag tror inte vi har sett slutet ännu. Vi märker en tydlig ökning både inom paketutlämning och betaltjänster. Även inom biluthyrningen och biltvätten ser vi en stadig tillväxt.

MED ETT SÅ BRETT tjänsteutbud och så många anställda, där en tredjedel är deltids­ eller timanställda, gäller det att ha stenkoll på regelverk och instruktioner. Alla anställda måste gå igenom samtliga utbildningar och uppdateringar i tjänsteleverantörernas system. Därför har Annette infört tydliga rutiner för att hålla reda på vem som gått vilken utbildning och när det är dags för nästa.
– Alla nyanställda får en dedikerad mentor när de börjar. Mentorn har en utbildningsplan för den nyanställde. Redan första arbetsdagen får de en dokumentation med allt de måste veta kring vilka utbildningar de ska gå samt sina egna inloggningsuppgifter till respektive utbildningsportal, berättar Annette.
Efter fem pass bredvid mentorn ska de genomföra sina utbildningar och efter tio pass följer Annette upp hur det har gått. Även de som arbetat länge måste vidareutbilda sig och hålla sig à jour med regelverken. För att nå ut med information till alla anställda använder sig Annette och Mats av grupp­sms.
– Det fungerar jättebra och är ett smart sätt att kommunicera när man inte träffas varje dag. Vi kan till exempel skicka ut information om det är någon ny utbildning som våra anställda måste gå och vilket som är sista datum att genomföra den.

ANNETTE HÅLLER ständigt koll på att alla går igenom de utbildningar de ska.
– Som administratör kan jag gå in och se till att allt är gjort. Dessutom ber vi våra anställda att alltid ge oss feedback via sms när de har genomgått en viss utbildning.
Förutom bra koll på regler och kursutbud är det viktigt att vara konsekvent för att lyckas med tjänsteförsäljningen, menar Annette. Ha fasta rutiner för allt och avvik aldrig från dem. Ingen kund,
oavsett hur välkänd han eller hon är, ska slippa att legitimera sig om tjänsten kräver det.
– Visst kan det vara lite obekvämt ibland när någon kund tycker att vi är fyrkantiga. Men genom att vara konsekventa och aldrig avvika från reglerna så vet vi att det alltid blir rätt och slipper oroa oss, avslutar Annette Borg på Direkten Kronprinsen.

 

ANNETTES BÄSTA TIPS

check18_1 Ha bra rutiner och var noggrann med att dokumentera allt så att du vet vilka anställda som har genomfört vilka utbildningar. Då faller inget mellan stolarna och du vet när det är dags för nästa utbildning.

check18_1 Gör personalen delaktig med hjälp av mentorskap.

check18_1 Kontrollera regelbundet vilka nya utbildningar som tillkommit hos din tjänsteleverantör, så att du och dina anställda aldrig missar någon utbildning eller uppdatering.

check18_1 Ha fasta rutiner för alla tjänster och avvik aldrig från dem.

check18_1 Var konsekvent. Reglerna gäller för alla, oavsett om de är stammisar eller ej.